Így készíts üzleti tervet introvertáltként!
Introvertáltként az egyik legjellemzőbb tulajdonságunk, hogy szeretünk felkészülni, előre tervezni. A legjobb az lenne a számunkra, ha előre látnánk, hogy mi hogyan fog történni. De tudjuk, hogy erre nem mindig van esély. Éppen ezért egy jó terv segíthet a bizonytalanság okozta stressz enyhítésében. Mutatom, hogy mire van szükséged ehhez!
Ha te is olyan vagy, mint én, akkor valószínűleg gyakran gondolsz arra, hogy mi fog történni a vállalkozásodban a következő évben. Hogyan fogsz vajon boldogulni. Próbálod kitűzni azokat a célokat, amiket el szeretnél érni. Mi jók vagyunk a tervezésben, szeretünk alaposan utánajárni a dolgoknak, szeretünk felkészülni. De ha őszinték akarunk lenni, akkor nem igazán vagyunk jók az ötletek megvalósításában. Nagyon sok félelem munkálkodik bennünk, amelyek hatására hajlamosak vagyunk halogatni.
Bármennyire is jónak tűnik egy éves terv, számunkra introvertáltak számára ez óriási teher is lehet. Óriási nyomás alá helyezhet bennünket, sőt frusztrálhat is az, hogy vajon a tervből mi fog megvalósulni és mi lesz az, amit már megint nem tudunk megtenni.
Tegyük könnyebbé a tervezést!
Hidd el, hogy tudom, hogy minél nagyobb nyomást gyakorolsz önmagadra, annál valószínűbb, hogy nem fogod meglépni a feladatokat, mert túlterheltnek fogod magad érezni. Elég, ha csak belegondolsz januárban, hogy mennyi mindent kell még megvalósítanod ahhoz, hogy valóban jól működjön a vállalkozásod, és máris kikészülsz februárra. Ezzel pedig már meg is állítod a fejlődésedet. Még azelőtt, hogy elkezdődött volna.
Azért, hogy nehogy idő előtt kiégj, szeretnék segíteni neked!
A következőkben megosztok veled néhány lépést, amin ha végigmész, akkor olyan tervet tudsz összerakni magadnak, ami nem merít ki, amit meg fogsz tudni valósítani.
Ne lepődj meg, ha nem konkrét tervet hozok, nem az a célom, hogy megmondjam, hogy mit csinálj. Soha nem azt szeretném, hogy sablonmegoldások szerint gondolkodj. Ehelyett arra bíztatlak, hogy olyan tervet készíts, ami passzol a személyiségedhez, aminek megvalósítása során önazonos tudsz maradni. Olyan tervet kövess, ami számodra megfelelő, mert csak ezt fogod tudni végig is vinni. Minden, ami szembe megy mindazzal, ami te vagy, motivációvesztéshez vezet.
1. Lépj vissza egy lépést és tekintsd át az elmúlt éved!
Minden tervezést ezzel indítok és neked is ezt javaslom. Mielőtt belevágnál a jövő év megtervezésébe, lépj egy lépést hátra és tekints vissza az elmúlt évedre. Gyakran hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy megünnepeljük a sikereinket.
Nézd át az elmúlt időszakodat és írd fel, hogy miket értél már el!
Mik azok a sikerek, legyenek bármilyen kicsik is, amelyeket már elértél, amelyek már közelebb vittek a céljaidhoz. Ha szeretnéd, akkor le is írhatod őket, készíts egy listát és tartsd az íróasztalod mellett. Nagyon jól jön egy ilyen szemléltetés, amikor évközben elveszve érzed magad és azt gondolod, hogy sehol nem tartasz.
Ha ezzel megvagy, akkor térj vissza az alapokhoz!
Nézd át, hogy mi a víziód, miért vágtál bele ebbe a vállalkozásba és mi az üzeneted az emberek felé. Ha időnként felidézzük az alapokat, az segít a tervezésben és segít fókuszban maradni. Ha még nem fogalmaztad meg a miértedet, illetve azt, hogy mi a víziód, akkor először ezzel kezdd. Ide kattintva találsz hozzá segítséget!
2.Bontsd fel a következő éved kisebb részekre!
Voltál már úgy, hogy megterveztél előre egy teljes évet, felírtál nagy terveket, gondolatokat, célokat, szépen megrajzoltad, illusztráltad, majd betetted a fiókba és ott is maradt?
Ugye ismerős?
Ezért mondtam korábban, hogy az introvertáltak jelentős része nagyon jó a tervezésben, de kevésbé jó a megvalósításban.
Talán ezért nem működik nálunk az egész év előre megtervezése. Ezért nem működik nálunk az, hogy nagyvonalakban felírjuk, hogy mit szeretnénk elérni.
Úgy érzem, hogy számunkra sokkal könnyebb úgy megvalósítani, ha egyszerre csak kisebb feladatokra koncentrálunk. Mert az kiszámíthatóbb, úgy érezhetjük, hogy azt jobban tudjuk kontrollálni, esetleg arra jobban fel tudunk készülni és kevesebb a bizonytalanság. És ami szintén nagyon fontos, kevésbé meríti le az energiáinkat.
Ami nálam bevált, hogy egyszerre 3 hónapra koncentrálok.
Ha te is úgy érzed, hogy nagy teher számodra az éves tervezés, akkor javaslom, hogy próbáld ki a negyedéves tervezést. Könnyebb átlátni, könnyebb kontrollálni, és könnyebb észrevenni is az eredményeket és a haladást. Ehhez nincs másra szükséged, mint kitalálni, hogy a következő 3 hónapban a vállalkozásodban mely területre fogsz koncentrálni. Gondolkozz egy nagy projekten minden negyedévben.
Előfordulhat, hogy most azt gondolod, hogy de ez így túl kevés, hiszen jobb lenne, ha havonta haladnék a nagyobb dolgokkal, nem szeretnék időt húzni. De gondolj csak bele! Ha egyszerre betervezel mindent, majd pedig a túlhajszoltságtól nem fogsz megvalósítani semmit, akkor melyikkel jársz jobban? Azzal, ha negyedévente 1 nagy projektet megvalósítasz, vagy azzal, ha 2 hónap után kiégsz, elveszíted a motivációdat és hónapok nem csinálsz semmit.
Szerintem sokkal eredményesebb a kisebb lépésekben történő haladás.
Válassz 4 területet, amivel a következő évedben fejlődni szeretnél. Új termékeket fejlesztenél, megszólítanál egy másik célközönséget, létrehoznál egy online tanfolyamot? Lehet bármi a cél, de döntsd el, hogy melyik negyedévben melyikkel szeretnél foglalkozni. És maradj fókuszált!
3. Tervezz!
Ha megvan a 4 nagy projekted, akkor már sokkal könnyebben határozol meg hozzájuk kapcsolódó célokat és feladatokat.
Ugye érzed a különbséget?
Ha egyben kell nézned az évet és úgy kell meghatározni feladatokat, akkor az nagyon szerteágazó és kimerítő lehet. De így negyedévente már sokkal átláthatóbb.
Ez a negyedéves tervezés azért is nagyon hasznos, mert segít elkerülni a fényes tárgy szindrómát. Ez röviden annyit jelent, hogy nem tudsz fókuszálni, mert mindig észreveszel valami újdonságot, amit még meg akarsz venni, tanulni, próbálni, és nem koncentrálsz a megvalósításra. De ha van egy terved, akkor eszerint tudod mérlegelni az adott lehetőséget. Fel tudod tenni magadnak a kérdést, hogy például egy tananyag, ami szembe jön veled az illik a tervedbe, szükség van-e rá vagy sem. Ha nem, akkor jegyezd fel magadnak későbbre és koncentrálj az éppen aktuális tervedre.
Tehát a terved úgy épüljön fel, hogy először átgondolod a nagy miértedet, a víziódat. Ez táplálja a motivációdat. Majd pedig innen bontsd le a feladatokat, gondold végig, hogy mi támogatja ennek a víziónak a megvalósulását. Válassz olyan projekteket, ami igen, majd oszd be, hogy melyikkel az év melyik időszakában szeretnél foglalkozni. Ha ezzel is megvagy, akkor kezdj el feladatokat rendelni az egyes projektekhez.
Ha így teszel, akkor meg tudod védeni az idődet és az energiádat, tudsz vigyázni önmagadra, nem fogsz kiégni, és nem fog túlterhelni a bizonytalanság.
Pontosan látni fogod, hogy haladsz a célod felé.
4. Koncentrálj!
Ha megvan a fókusz, akkor már sokkal könnyebb dolgod van. Mostantól már az a feladatod, hogy fókuszált maradj. Ehhez gondold végig, hogy melyek azok a mutatók, amelyeket nyomon fogsz követni, amelyeket mérni tudsz, vagyis amelyek segítenek észrevenni, ha elveszíted a fókuszt (és elragad a fényes tárgy szindróma).
Mindezek mellett figyelned kell például arra, hogy ne vigye el a fókuszodat az, hogy elkezded magad másokkal összehasonlítani. Ne töltsd azzal az idődet, hogy azt nézed, hogy más mit csinál, vajon miért olyan sikeres. Te arra koncentrálj, hogy te mit szeretnél!
A mérőszám mindenkinél más lehet, hiszen jelentősen befolyásolják a kitűzött célok. Több ügyfelet szeretnél, nagyobb bevételt, több jelentkezőt a programodra, esetleg több feliratkozót a hírleveledre?
Gondold végig, hogy mi lehet az a mérőszám, amivel az eredményességedet tudod mérni.
Ha megvan tehát a negyedéves terved, akkor el tudod kezdeni lebontani havi, majd heti feladatokra. Ez azért nagyszerű, mert így nem kell fejben tartanod az egész éves tervedet és céljaidat, hanem az adott héten elegendő csak az adott feladatokra fókuszálnod. Így sokkal kevesebb energiát igényel a részedről, nem fog kimeríteni az, hogy mindenre figyelned kell, mindent fejben kell tartanod.
Ha még részletesebben szeretnéd látni, akkor a heti feladatokat lebonthatod napi feladatokra is. A lényeg, hogy találd meg azt, ami neked a legkomfortosabb, ahogy te tudsz igazán, önazonosan működni.
5. Tervezz pihenőidőt is!
Tudom, hogy sok esetben el tud ragadni bennünket a lendület. Különösen az elején, illetve olyankor, amikor nagy projekt előtt állunk, úgy érezhetjük, hogy nem szabad leállni, nyomni kell, mert különben nem lesz sikeres.
De mindig figyelj arra, hogy önmagadra is vigyázz! Hiába sok befektetett munka, ha közben annyira kimerülsz, hogy elveszíted az összes motivációdat és már nincs is kedved folytatni.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy a tervedben mindig legyen pihenésre, töltődésre szánt idő is. Ismerd meg önmagad, tudd, hogy téged mi tölt fel, mi az, amiből az energiádat visszanyered. Ha ez megvan, akkor ezzel is tervezz a heti tervezésnél, hogy valóban sikeres, elégedett és önazonos lehess.
Ha tetszettek a tippek és szeretnél még hasonlókat, akkor iratkozz fel a Csendes tippek sorozatra, amelyben introvertált vállalkozóknak segítek a személyiségükhöz illeszkedő vállalkozás kialakításában és fejlesztésében. A feliratkozás mellé most ajándékba elküldöm neked az ingyenes e-bookomat, amelyben összegyűjtöttem 5 marketing eszközt és azok leírását, amelyek akkor is működnek, ha introvertált vagy! Kattints a képre!