fbpx
Blog

3 tipp, hogy az önreklám ne legyen ciki!

Read Time:7 Minute, 24 Second

 

„Én nem tudok magamról beszélni!”
„Az önreklám olyan ciki!”
„Én nem tudom nyomni magam!”

Ismerős mondatok?

Nekem igen!

Sok vállalkozó küzd azzal, hogy meg kell jelennie online, reklámoznia kell önmagát.
Bármennyire is irtózol tőle, ma már egyértelmű, hogy az önreklámozás a vállalkozók sikerének egyik kulcsa.

De nem kell, hogy nyomulós legyen! Lehet ezt másképp is!

De mielőtt belemennék ennek a részleteibe, beszéljünk egy kicsit arról, hogy miért ilyen nagy probléma ez az online vállalkozók számára. A mai bejegyzésemben szeretném felhívni a figyelmedet arra, hogy az önreklámtól való félelem hogyan béníthatja és akadályozhatja a vállalkozásod fejlődését és növekedését.

Beszélünk azokról a félelmekről, amelyekkel online válllakozóként szembe kell nézned, illetve megvalósítható stratégiákat is hoztam ezeknek a félelmeknek a leküzdésére.

 

Miért félünk az önreklámtól?

 

Számtalan félelem állhat amögött, hogy nem mersz megjelenni online, nem szeretsz beszélni önmagadról és úgy általában nem is igazán akarsz megjelenni az egyes platformokon. Nézzük a leggyakoribbakat!

 

♦ Félünk attól, hogy rámenősnek, nyomulósnak tartanak majd

 

Az attól való félelem, hogy rámenősnek vagy túlzottan agresszívnak tekintenek az egyik leggyakoribb ok, ami miatt a vállalkozók inkább a háttérben szeretnének maradni. Sokan ugyanis ezekkel a tulajdonságokkal azonosítják az online megjelenést.

Pedig az, hogy képviseled a vállalkozásodat, reklámozod önmagad, egyáltalán nem kell, hogy ilyen legyen. Valódi és segítőkész megközelítéssel hatékonyan bemutathatod a szakértelmedet, a termékedet vagy a szolgáltatásodat anélkül, hogy rámenősnek tűnnél. Arról, hogy ezt hogyan tudod megtenni, még később lesz szó!

 

♦ Félünk az elutasítástól

 

Az elutasítástól való félelem gyakran tarthatja vissza a vállalkozókat attól, hogy reklámozzák önmagukat.

De mit szólnál hozzá, hogy ha átkereteznénk egy kicsit magát az elutasítást?

Gondolj csak bele, hogy te sem veszel meg mindent, amit a boltokban látsz, hiába akciós, hiába vonzó az ajánlat. Nem veszed meg, vagyis ilyenkor nemet mondasz és visszautasítod az ajánlatot. Rengeteg okod lehet erre. Az első persze az, hogy nem tetszik, de valljuk be, hogy ez csak az egyik.

  • Lehet, hogy éppen nem jókor jött az ajánlat, mert rohansz és nem tudsz rá odafigyelni.
  • Lehet, hogy most nem állsz úgy anyagilag, hogy megengedhesd magadnak.
  • Lehet, hogy most teljesen más az érdeklődési köröd és nem keltette fel a kíváncsiságodat az ajánlat.

Látod, mennyi variáció? És még találnánk jó párat, ha keresnénk!

A lényeg, hogy te is tekints az elutasításra úgy, hogy nem a jó embernek, nem a jó időben és lehet, hogy nem a jó formában kínáltad a szolgáltatásodat.

Mire ad ez neked lehetőséget?

Arra, hogy tanulásnak tekintsd ezt a folyamatot. Kérdezd meg az illetőt, hogy miért nem élt az ajánlattal! Lehet, hogy nem mindenki fog őszintén válaszolni, de ha néhányan igen, akkor az neked nagyon értékes válasz lesz. Azért, mert az alapján javíthatod, csiszolhatod az ajánlatodat és legközelebb egy sokkal ütősebb ajánlattal állhatsz elő.

Az is lehet, hogy a célcsoportodon fogsz finomítani, de az is lehet, hogy a kommunikációdon kell egy kicsit igazítani.

Semmiképpen ne kudarcként éld meg, inkább plusz információként, amit beépíthetsz a vállalkozásodba, és aminek köszönhetően fejlődhetsz.

Ha az elutasítástól való félelmet így fogod fel, akkor ez segíthet leküzdeni és másképp tekinteni rá!

 

♦ Félünk az ítélkezéstől

 

Hú, milyen ismerős ez az érzés!

Mit fognak mondani, ha elkezdek nyilvánosan kommunikálni?
Vajon kinevetnek majd?
Vajon azt fogják mondani, hogy nem is értek ehhez?

Az önreklám, az önmarketing egyet jelent a sebezhetőséggel. Azzal, hogy kitesszük önmagunkat a nyilvánosság elé, vállaljuk, hogy sebezhetővé válunk.

Nem akarlak becsapni, ez valós probléma, hiszen az interneten sokan arctalanul bántják a másikat. Ennek ellenére én mégis arra bíztatlak, hogy ne erre fókuszálj, hanem azokra az emberekre, akiknek az élete jobb lesz azáltal, hogy megismernek téged, hogy tudnak rólad, hogy segítesz nekik.

Megismerni viszont csak akkor fognak, ha rád is találnak, vagyis látható leszel online. Nekem az a tapasztalatom, hogy az emberek egyre inkább az általuk nyert értékre összpontosítanak, nem pedig a vállalkozó megítélésére. Értékes tartalmakat, megoldásokat keresnek, és olyan embert, aki megérti a problémájukat, megérti, hogy milyen nehéz helyzetben vannak.

Ha végiggondolod, hogy miért indítottad a vállalkozásodat, miért vágtál bele ebbe az egészbe, akkor ez segíteni fog legyőzni a megítéléstől való félelmet. Erőt fog adni neked az, hogy újra és újra tudatosítod magadban, hogy a célod, hogy segíts az embereknek, mert tudod, hogy nálad van egy olyan megoldás, ami megkönnyítheti az életüket.

És ez nagy felelősség. A te felelősséged, hogy ez a megoldás el is jusson hozzájuk. Ehhez pedig az kell, hogy tudjanak rólad, rád találjanak, megismerhessenek téged – vagyis muszáj reklámoznod önmagad.

Ne arra koncentrálj, hogy kitedd a közösségi médiába, hogy mit reggeliztél, milyen cuki a gyereked és hol jártál!

Nem ez érdekli az embereket!

Ehelyett azokat az értékeket mutasd meg, amik számodra fontosak, amikhez kapcsolódni tudnak. A saját utadat mutasd meg, a tapasztalataidat és tudatásodat oszd meg, hogy lássák, hogy te vagy az, akire valóban szükségük van.

 

3 tipp, hogy az önreklám ne legyen ciki

 

Nézzük, hogy mivel keretezheted át az önreklámról alkotott képedet, hogyan győzheted le az előzőekben felsorolt félelmeket!

 

1.tipp: A felkészültség magabiztosságot ad!

 

Az önreklámozással kapcsolatos félelmek leküzdésének egyik hatékony módja, ha felkészülsz.

Tudj meg a lehető legtöbbet a célcsoportodról, az őket érintő problémákról, fájdalompontokról azért, hogy olyan ajánlatot készíthess, ami tényleg találkozik a célcsoportod igényeivel.

Tudd meg, hogy hogyan beszélnek, hogyan gondolkodnak, milyen szavakat és kifejezéseket használnak, mire keresnek rá és hogyan mesélik el a problémáikat a barátaiknak. Csak így tudsz olyan kommunikációt kialakítani, amely láttán az emberek úgy érzik, hogy: „Végre valaki, aki megérti min megyek keresztül!”

Ne aggódj, ez nem olyan nagy ördöngösség!

Csupán beszélgetned kell olyan emberekkel, akik a célcsoportodba tartoznak. Introvertáltként viszont ez nem olyan könnyű. Tudom, mert én is átmentem ezen a folyamaton. Én sem tudtam vadidegen embereket megszólítani, nem ment a spontán beszélgetés. De szerencsére ma már több platform is a rendelkezésedre áll.

Keress az interneten olyan csoportokat, fórumokat, ahol megtalálható a célközönséged, és olvasd el, hogy miről beszélgetnek. A Facebookon is be tudsz lépni olyan csoportokba, ahol ott vannak, és anélkül, hogy neked kellene idegeneknek írogatni, csendben figyelhetsz. Nézd meg, hogy milyen kérdéseket tesznek fel, milyen válaszok érkeznek, mit próbáltak már, mi nem vált be nekik és mire vágynak. Ezek a dolgok aranyat érnek ahhoz, hogy fel tudj készülni és magabiztosan tudj kommunikálni a célközönséged előtt.

 

2.tipp: Kérj ajánlásokat!

 

Ha neked nehezen megy az, hogy önmagadról beszélj, akkor kérj ajánlásokat!

Kérd meg a korábbi ügyfeleidet, hogy mondják el, hogy miért volt jó veled dolgozni, miért téged választottak, és mit tapasztaltak a veled közös munka során.

Ha még nem voltak ügyfeleid, akkor pedig nyugodtan felajánlhatsz egy-egy ingyen alkalmat egy visszajelzésért cserébe. Például az előbb említett Facebook csoportokba. Én is benne vagyok néhányban, így látom, hogy az ilyen felajánlásokra mindig olyan sok reakció érkezik, hogy a végén már alig tud választani a felajánló.

A pozitív visszajelzések segítenek leküzdeni az önreklámmal kapcsolatos félelmeket, hiszen így leveszik a válladról a terhet, mert nem neked kell önmagadról beszélni. De ugyanúgy szeretik a potenciális ügyfelek is, mert látják, hogy mások már milyen sikereket értek el veled. Így anélkül építheted a bizalmat, hogy önmagadat kellene reklámozni.

 

3.tipp: Építs szakértői státuszt!

 

Az, hogy szakértői státusszal rendelkezel a te területeden, jelentősen növelheti az önbizalmadat, és minimálisra csökkentheti az önreklámozástól való félelmet.

Sokan mondják, hogy introvertáltként ez szinte lehetetlen küldetés. Pedig hidd el, hogy nem az! Tapasztalatból beszélek!

A korábbi vállalkozásomban introvertáltként rosszul voltam attól, hogy kiálljak és videókat készítsek. Viszont írni imádtam. Ezért a blog és az e-mail marketing volt a legfőbb vevőszerző eszközöm. Ezek segítségével úgy építettem szakértő státuszt, hogy nem éreztem magam kellemetlenül, nem feszengtem. Sőt, éppen ellenkezőleg!

Kihasználtam az introvertált erősségeimet! Kutattam, elemeztem, utánajártam, felkészültem és csak ezután tettem közzé a gondolataimat.

Ez óriási terhet vett le a vállamról!

Ha te – is hozzám hasonlóan – introvertált vagy, akkor neked is ezeket a módszereket ajánlom. Írj blogot, közösségi média felületet és oszd meg a tapasztalataidat, meglátásaidat, egyedi nézőpontodat, tippjeidet és tanácsaidat azért, hogy minél többen rád találjanak és elkezdjenek szakértőként tekinteni rád a témában.

Korábban az olajokról annyi bejegyzést írtam, hogy szinte megkerülhetetlenné váltam. Mindenhol az én írásaimba botlottak bele az emberek és szépen lassan elkezdtek rám szakértőként tekinteni. Engem kerestek meg, ha kérdésük volt, tőlem kértek tanácsot, hogy milyen olajat vásároljanak. És mivel nekem is voltak hidegen sajtolt olajaim, ezért természetesen ezeket ajánlottam első körben. Ők pedig megvásárolták azért, mert bíztak bennem. 😊

 

Összefoglalás

 

Ahogy látod az önreklámtól, az önmarketingtől való félelem elengedhetetlen ahhoz, hogy online vállalkozóként sikeres legyél. Azzal, hogy megérted a mögöttes félelmeket és kezeled őket, olyan stratégiát tudsz kidolgozni, amely segítségével növelheted az önbizalmadat, felkészülhetsz, hitelessé válhatsz a célcsoportod szemében, és hatékonyan tudod reklámozni önmagad és a vállalkozásodat.

 

Hasonlóan hasznos gyakorlati tanácsokért pedig iratkozz fel a heti Csendes tippekre! 
Nem, ez nem egy szokványos hírlevél!

Nem foglak árakciókkal és felesleges információkkal terhelni. Azt én sem szeretem. Helyette viszont szeretnélek segíteni abban, hogy a személyiségedhez passzoló vállalkozást építhess és magabiztosan jelenhess meg az online térben!

Most a feliratkozás mellé egyből kapsz 5 marketing tippet is, ami garantáltan működik még akkor is, ha introvertáltként vállalkozol! 🙂

 

Ella

Introvertált vállalkozóknak segítek önazonos, magabiztos online megjelenés kialakításában, és a személyiségükhöz igazodó, stabilan növekvő üzlet felépítésében.